امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 30 May , 2020
امروز : شنبه, ۱۰ خرداد , ۱۳۹۹ - 8 شوال 1441
شناسه خبر : 239
  پرینتخانه » سید یدالله یزدان‌پناه, کلام استاد تاریخ انتشار : 03 ژانویه 2016 - 20:55 | 27 بازدید | ارسال توسط :

کلام استاد؛ نقصی در دستگاه فلسفی مشائی

باسمه تعالی   با مختصه وجودی بودن حکمت صدرایی، تقریبا می‌توان میان فلسفه صدرا با فلسفه مشاء و فلسفه اشراق فاصله انداخت. حکمت مشاء حکمتی “خام” است. البته فلسفه مشاء در بستر تاریخی جایگاه خود را داشته و امثال بوعلی و فارابی کار‌های عظیمی انجام داده‌اند. اما وقتی به ابزارها، شیوه‌های تحلیل، نتیجه گیری‌ها و […]

باسمه تعالی

 

با مختصه وجودی بودن حکمت صدرایی، تقریبا می‌توان میان فلسفه صدرا با فلسفه مشاء و فلسفه اشراق فاصله انداخت. حکمت مشاء حکمتی “خام” است.

البته فلسفه مشاء در بستر تاریخی جایگاه خود را داشته و امثال بوعلی و فارابی کار‌های عظیمی انجام داده‌اند. اما وقتی به ابزارها، شیوه‌های تحلیل، نتیجه گیری‌ها و حل‌وفصل‌های آنها از مسائل نگاه می‌کنید، می‌بینید می‌توانیم این فلسفه را فلسفه‌ای خام بدانیم. البته فلسفه مشاء در آغاز حرکت فلسفۀ اسلامی بوده است. پس از مطالعه حکمت متعالیه استدلالها و مباحث حکمت مشائی نامأنوس به نظر می‌آید. هر چند مشائیان موضوع فلسفه را “وجود” قرار داده‌اند، گاه به علت خلط میان ذهن و عین، بستری ماهوی بر اندیشه آنان حاکم است. از این روست که هرچند وجود را محور قرار می‌دهند، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به مسائلی که حکمت متعالیه به آنها رسیده، دست پیدا کنند. (برگرفته از دروس حکمت متعالیه، جلسه ۶)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.