امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 30 May , 2020
امروز : شنبه, ۱۰ خرداد , ۱۳۹۹ - 8 شوال 1441
شناسه خبر : 119
  پرینتخانه » سید یدالله یزدان‌پناه, کلام استاد تاریخ انتشار : 30 دسامبر 2017 - 23:55 | 25 بازدید | ارسال توسط :

کلام استاد؛ فضای فلسفی دوران تحصیل ملاصدرا

باسمه تعالی در دوران تحصیل ملاصدرا در نگاه کلان به هستی، نظریه ذوق تاله غالب بوده است؛ این نظریه در مکتب شیراز متولد شد. محقق دوانی در حاشیه‌اش بر شرح تجرید و برخی آثار دیگر، نظریه‌ای را مطرح کرده است که با عنوان ذوق تاله آن را می‌شناسیم. این نظریه در فکر فلسفی جریان یافت […]

باسمه تعالی

در دوران تحصیل ملاصدرا در نگاه کلان به هستی، نظریه ذوق تاله غالب بوده است؛

این نظریه در مکتب شیراز متولد شد. محقق دوانی در حاشیه‌اش بر شرح تجرید و برخی آثار دیگر، نظریه‌ای را مطرح کرده است که با عنوان ذوق تاله آن را می‌شناسیم. این نظریه در فکر فلسفی جریان یافت تا به میرداماد رسید و او آن را پذیرفت. میرداماد ایرادهایی بر نظریه ذوق تاله دوانی می‌گیرد، با این حال آن را می‌پذیرد. ملاصدرا نیز پیش از آنکه به اصالت وجود دست یابد، یعنی در ایامی که به اصالت ماهیت معتقد بوده، به همین نظریه تمایل داشته است. اصالت ماهیت در فضای کلان هستی‌شناختی تبدیل می‌شود به نظریه ذوق تاله. در این دوران، در مساله نگاه کلان به هستی، نظریه ذوق تاله، که البته رگه‌ای عرفانی دارد، غالب بوده است. (برگرفته از دروس حکمت متعالیه، جلسه ۳)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.