امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 4 June , 2020
امروز : پنج شنبه, ۱۵ خرداد , ۱۳۹۹ - 13 شوال 1441
شناسه خبر : 206
  پرینتخانه » سید یدالله یزدان‌پناه, کلام استاد تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2017 - 0:45 | 25 بازدید | ارسال توسط :

کلام استاد؛ امکان تفکیک مباحث صدرایی از برخی مباحث طبیعیات قدیم

باسمه تعالی دستگاه سازوار هستی‌شناختی صدرا آنقدر به لحاظ منطقی منسجم است که می‌توان آن را از مباحث افلاک، که از بحث‌های طبیعیات قدیم است، جدا کرد و این جداسازی خللی به دستگاه صدرایی وارد نمی‌آورد. اما مثلا دستگاه نوری شیخ اشراق در برخی مواضع، مانند اثبات و تبیین مثُل، بحث عقول متعدد طولی و […]

باسمه تعالی

دستگاه سازوار هستی‌شناختی صدرا آنقدر به لحاظ منطقی منسجم است که می‌توان آن را از مباحث افلاک، که از بحث‌های طبیعیات قدیم است، جدا کرد و این جداسازی خللی به دستگاه صدرایی وارد نمی‌آورد.

اما مثلا دستگاه نوری شیخ اشراق در برخی مواضع، مانند اثبات و تبیین مثُل، بحث عقول متعدد طولی و کیفیت انتشاء هستی، به بحث افلاک نیاز دارد؛ هرچند شیخ اشراق بحثهایی مغایر با افلاک قدیم نیز دارد. اما مباحث صدرایی به‌راحتی از این بحث می‌تواند جدا می‌شود. برای نمونه در کتاب‌هایی مانند نهایه الحکمه از افلاک بحث نمی‌شود و احساس نمی‌کنید که دستگاه بر هم خورده و برخی مسائل دچار ابهام شده است و به‌خوبی تبیین نمی‌شود. این از آن روست که دستگاه سازوار صدرایی به‌شکل منطقی مقدماتی دارد که اصلا با بحث افلاک مرتبط نیست. البته خود ملاصدرا این جداسازی را انجام نداده است، اما دستگاه او از این بحث‌ها بی‌نیاز است. (برگرفته از جلسه ششم دروس حکمت متعالیه استاد یزدان‌پناه)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.