امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 1 June , 2020
امروز : دوشنبه, ۱۲ خرداد , ۱۳۹۹ - 10 شوال 1441
شناسه خبر : 131
  پرینتخانه » سخنرانی, سید یدالله یزدان‌پناه تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2017 - 0:01 | 23 بازدید | ارسال توسط :

سخنرانی علمی: اخلاق عرفانی؛ مزایا و چالش‌ها

باسمه تعالی   به مناسبت بزرگداشت فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی، نشست علمی با موضوع اخلاق عرفانی؛ مزایا و چالش ها در سالن اندیشه دانشگاه قم در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ برگزار شد. در این جلسه که به همت انجمن علمی فلسفه اخلاق دانشگاه قم و با همکاری خانه اخلاق پژوهان جوان […]

باسمه تعالی

 

به مناسبت بزرگداشت فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی، نشست علمی با موضوع اخلاق عرفانی؛ مزایا و چالش ها در سالن اندیشه دانشگاه قم در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ برگزار شد. در این جلسه که به همت انجمن علمی فلسفه اخلاق دانشگاه قم و با همکاری خانه اخلاق پژوهان جوان و انجمن اخلاق اسلامی حوزه های علمیه برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی به ایراد سخن پرداختند.

نشست علمی اخلاق عرفانی؛ مزایا و چالش‌ها

استاد یزدان‌پناه در این نشست فرمودند: علامه طباطبایی با اشاره به روشهای سه گانه اخلاق و تهذیب نفس، پیشنهاد اخلاق برآمده از قرآن را به عنوان سومین روش ارائه می دهند و به این صورت، اخلاق عرفانی، توحیدی و اخلاق براساس حبَ را ارائه می‌کنند. بیان علامه طباطبایی هم شامل بحث اخلاقی و هم شامل تربیت عرفانی می شود. علامه ذیل آیه «انالله و انا الیه راجعون» به صورت مفصل به این بحث پرداخته‌اند.

استاد فرمودند: اساسا در سنت اسلامی وقتی کتابهای اخلاقی می خواندند، کتابهایی بود که در فضای اخلاق فلسفی سامان یافته بود. این نوع اخلاق در محیط‌های فلسفی پرورش یافته بود، در حالی که در سنت اسلامی دسته ای از آموزه ها ،مبانی و تحلیلها را داریم که وقتی نتیجه اخلاقی از آنها گرفته می شود، با اخلاق فلسفی منطبق نیست.

استاد به ارائه راهکاری در این زمینه پرداختند و با اشاره به اینکه مدل و طرح خود را در این زمینه در مجمع عالی حکمت اسلامی ارائه کرده‌اند، فرمودند: ما باید یک بار کل علم اخلاق را با رویکرد عرفانی سامان دهیم و مدل علم اخلاق عرفانی را طراحی و ارائه کنیم که در این صورت حجم عظیمی از آیات و روایات حل شده و هم حجم عظیمی از اندیشه های اخلاقی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. در مدل پیشنهادی بیان کرده‌ایم که  این نوع اخلاق را به لحاظ غایت انسان شناختی می توان به اخلاق بندگی تعبیر کرد که بیشترین حجم متون دینی را به خود اختصاص داده است.

از منظر استاد، اخلاق تقرب نیز بخشی از اخلاق عرفانی است. در این نوع اخلاق، انسان به تقرب الهی می رسد و اعتماد به نفس به اعتماد بالله ارتقا می یابد.

استاد از اخلاق احراری نیز سخن گفتند.  در این نوع اخلاق، فضائل اخلاقی و حتی جود و بخشش برای این نیست که کمال شخصی حاصل شود، بلکه فاضل به خاطر خدا به فضائل اهتمام می کند و این مساله در کار انبیا به طور عالی دیده می‌شود.

اخلاق عرفانی، اخلاق بندگی است که یقینا به لحاظ مقولات اخلاقی با اخلاق رسمی بسیار تفاوت پیدا می کند و طبیعتا ساختار ویژه و مبانی انسان شناختی و هستی شناختی ویژه ای پیدا می کند.
برگرفته از این منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.